1.Tato směrnice upravuje organizaci a postupy schvalování účetní závěrky obce.
2.Směrnice je závazná pro všechny zaměstnance obce zařazené do obecního úřadu (dále případně i jen „zaměstnanec“) a pro členy orgánů obce.
1.Účetní závěrka1) je nedílný celek účetních výkazů: rozvaha, výkaz zisků a ztráty, příloha, přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu. Účetní závěrku sestavuje obec k rozvahovému dni.
2.Rozvahový den2) je 31.12.,případně jiný den, kdy obec uzavírá účetní knihy.
3.Mezitímní účetní závěrka je účetní závěrka sestavená k datu 31. 3., 30. 6. a 30. 9., případně také účetní závěrka sestavená k jinému okamžiku, než ke konci rozvahového dne3).
4.Podklady pro schvalování účetní závěrky obce jsou schvalovaná účetní závěrka (dále případně i jen „ÚZ“), inventarizační zpráva, zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření obce a případně doplňující informace vyžádané Zastupitelstvem obce.
5.Inventarizační zpráva je shrnutí podstatných skutečností o provedených inventurách4).
6.Protokol o schvalování účetní závěrky5) je dokument o úkonu schválení či neschválení ÚZ, který obsahuje identifikaci schvalované ÚZ, datum rozhodování o schválení nebo neschválení ÚZ, identifikaci osob rozhodujících o schválení nebo neschválení ÚZ, výrok o schválení nebo neschválení ÚZ, zápis o neschválení ÚZ podle § 7 odst. 3 vyhl. č. 220/2013 Sb., identifikaci průkazných účetních záznamů podle § 6 odst. 3 vyhl. č. 220/2013 Sb., případně popis dalších skutečností významných pro uživatele ÚZ, vyjádření obce (příspěvkové organizace zřízené obcí) k výroku o schválení nebo neschválení ÚZ nebo k zápisu o neschválení ÚZ podle § 7, odst. 3 vyhl. č. 220/2013 Sb., případně k dalším skutečnostem souvisejícím se schvalováním ÚZ.
1) § 18, odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
2) § 19, odst. 1 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
3) § 19, odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
4) § 2 odst. e) vyhlášky č. 270/2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků
5) § 11 vyhlášky č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
1.Starosta obce
2.Hlavní účetní
1.Zveřejnění mezitímních účetních závěrek na webových stránkách (intranetu) obce6)
Odpovědná osoba (ekonomický odbor) zajistí, nejpozději do 5 pracovních dnů po datu předání mezitímní účetní závěrky obce do centrálního systému účetních informací státu7), zveřejnění této MÚZ na webových stránkách (intranetu) obce.
2.Předávání podkladů a podněty Zastupitelstva obce8)
Zastupitelstvo obce může prostřednictvím úkolů uložených na jednání Zastupitelstva obce:
3.Sestavení a předložení inventarizační zprávy
Členové inventarizační komise obce sestaví inventarizační zprávu, kterou starosta obce předloží společně s dalšími podklady Zastupitelstvu obce, ke schválení účetní závěrky nejpozději na červnovém jednání Zastupitelstva obce.
4.Sestavení účetní závěrky obce
5.Zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření
Zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření, projednanou s odpovědnou osobou obce10), předkládá starosta obce s dalším podklady Zastupitelstvu obce ke schválení účetní závěrky nejpozději na červnové zasedání Zastupitelstva obce.
6.Schválení účetní závěrky obce Zastupitelstvem obce
7.Protokol o schvalování účetní závěrky obce
Hlavní účetní, na základě schválení (neschválení) účetní závěrky obce Zastupitelstvem obce, vyhotoví protokol o schvalování účetní závěrky obce a zajistí připojení podpisového záznamu odpovědné osoby obce na tento protokol nejpozději do 15 dnů ode dne vyhotovení zápisu ze zasedání Zastupitelstva obce.
8.Předání informace o schválení účetní závěrky do centrálního systému účetních informací státu
Věcně příslušný odbor zajistí předání informace o schválení (neschválení) účetní závěrky obce do centrálního systému účetních informací státu13).
6) § 14 odst. 1 vyhlášky č. 220/2013 Sb., ke schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
7) Příloha č. 3 k vyhlášce č. 383/209 Sb., (technická vyhláška o účetních záznamech)
8) § 14, odst. 2 vyhlášky č. 220/2013 Sb., ke schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
9) § 18, odst. 2 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví
10) § 11 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
11) § 28, odst. 1 vyhlášky č. 220/2013 Sb., ke schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
12) § 29, odst. 1 vyhlášky č. 220/2013 Sb., ke schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
13) § 29, odst. 4 vyhlášky č. 220/2013 Sb., o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek
Při neschválení účetní závěrky se postupuje v souladu s vyhláškou č. 220/2013 Sb. o požadavcích na schvalování účetních závěrek některých vybraných účetních jednotek.
Nedílnou součástí směrnice je následující příloha:
•č. 1 – Vzor protokolu o schvalování účetní závěrky
Josef Brom, starosta obce
Ing. Josef Čížek, místostarosta obce
Ve Vinařích dne 16.11.2017
Směrnice projednána a schválena v ZO:Usnesení č. 6/6 - 2017;
Datum zpracování: 12.11.2017
Směrnice nabývá účinnosti: 1.12.2017
Směrnici zpracovala: Malinová Hana
Protokol o schvalování účetní závěrky
1.Identifikace schvalované účetní závěrky: Účetní závěrka obce … k 31. 12. 201x
2.Datum rozhodování o schválení nebo neschválení účetní závěrky: _________________
3.Identifikace osob rozhodujících o schválení nebo neschválení účetní závěrky: členové zastupitelstva obce (jmenovitě)
4.Výrok o schválení nebo neschválení účetní závěrky: Zastupitelstvo obce schválilo účetní závěrku obce sestavenou ke dni 31. 12. 201x
5.Zápis o neschválení účetní závěrky podle §7 odst. 3 vyhlášky č. 220/2013 Sb.: Schvalovaná účetní závěrka neposkytuje v rozsahu požadavků dle §4 vyhlášky č. 220/2013 Sb. věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace obce, a to ani v souvislosti se skutečnostmi obsaženými v účetní závěrce následujícího účetního období z důvodu těchto skutečností: _____________________________ lhůta pro odstranění zjištěných vad: _________________________ / Nebyly předloženy veškeré významné podklady podle §5 vyhlášky č. 220/2013 Sb., nebo podklady, které byly vyžádány Zastupitelstvem obce prostřednictvím úkolů uložených na jednání Zastupitelstva obce, jedná se o následující podklady : _________________________
lhůta pro odstranění zjištěných vad: ________________________________
6.Identifikace průkazných účetních záznamů podle §6 odst. 3 vyhlášky č. 220/2013 Sb, případně popis dalších skutečností významných pro uživatele účetní závěrky: _________________________________
7.Vyjádření účetní jednotky (obce) k výroku o schválení nebo neschválení účetní závěrky nebo k zápisu o neschválení účetní závěrky podle §7 odst. vyhlášky č. 220/2013 Sb., případně k dalším skutečnostem souvisejícím se schvalováním účetní závěrky: Ekonomický odbor obce bere schválení účetní závěrky na vědomí a zajistí předání informace o schválení účetní závěrky do CSÚIS.
Ve …… dne xx.x.20xx
______________________________
Podpis oprávněné osoby
(tajemník úřadu, starosta, oprávněný orgán)